5 zasad produktywności GTD Ali Abdaal

5 stopniowy proces

  1. CAPTURE

Umysł jest po to żeby wyłapywać idee a nie je zapamiętywać

Zgromadź wszystko, co zaprząta twoją uwagę. Uchwyć wszystko co zaprząta twoją uwagę i zgromadź w rynience na dokumenty, notatniku, dyktafonie lub dowolnym innym inboxie. Rzeczy duże i małe, zawodowe i prywatne, wszystkie sprawy do załatwienia, projekty, wszystko co wymaga dokończenia lub czym trzeba się zająć.

WAŻNE: Zapisz wszystkie idee, pomysły

Bardzo pomocny jest scentralizowany system zapmiętywania (second brain) dzięki czemu zmniejszymy napięcie związane z zapamiętywaniem i gromadzeniem ważnych rzeczy

  • Gromadzenie Rozpoczynasz od zebrania w jedno miejsce wszystkich rzeczy, o które w jakikolwiek sposób wymagają twojej uwagi. Gromadzisz wszystko, co według Ciebie powinno wyglądać inaczej niż jest to w tej chwili. Dotyczy to zarówno fizycznych przedmiotów jak i twoich myśli.

2. CLARIFY

Prokrastynacja i brak produktywności często wywodzi się z tego że nie wiemy jaki powinien być następny krok- nie mamy jasno określonego następnego kroku.

<aside> 💡 Wszystkie listy co trzeba zrobić najlepiej zapisywać w formie Action Words- Zbuduj stronę www używając wordpressa i nakładki elementor.

</aside>

Weź każdą zgromadzoną sprawę i zadaj sobie pytanie: Czy to wymaga działania? Jeżeli nie – to usuń to, inkubuj lub zarchiwizuj jako materiał referencyjny. Jeżeli tak – zdecyduj jak będzie wyglądało najbliższe działanie. Jeżeli zajmie Ci to mniej niż dwie minuty – zrób to od razu. Jeżeli nie, deleguj – jeżeli masz taką możliwość lub umieść na liście do wykonania, gdy tylko będziesz mógł.

  • Analizowanie Na tym etapie określasz czy dana sprawa wymaga od Ciebie podjęcia jakiegoś działania. Jeżeli nie, to ląduje w jednym z trzech miejsc:
    • Kosz – tu ląduje wszystko to co nie wymaga żadnego działania, ani teraz ani w przyszłości
    • Archiwum – to kategoria zawierająca sprawy nie wymagające działania, ale zawierające informacje potencjalnie potrzebne w przyszłości.
    • Kiedyś/Może – Lista spraw do zrealizowania w bliżej nieokreślonej przyszłości.
    Jeżeli sprawa wymaga podjęcia działania i nie zajmie Ci to więcej niż 2 minuty, to wykonaj to od razu. W przeciwnym wypadku działanie na ląduje na liście spraw wymagających działania i podlega procesowi porządkowania. https://s3-us-west-2.amazonaws.com/secure.notion-static.com/7d793ac7-bf72-4ae9-b6b7-72a3d9ec307f/GTD-Chart-Produktywnie.075.png

3. ORGANIZE

Zapisuj rzeczy tam gdzie powinny być. Dodawaj informacje, metadane, słowa kluczowe.

Umieść notatki przypominające w odpowiednich miejscach. Umieść notatki przypominające o działaniach na odpowiednich listach. Utwórz na przykład listy odpowiadające kategoriom – rozmowy telefoniczne do wykonania, e-maile do wysłania, zakupy do zrobienia.

  • Porządkowanie Porządkowanie w metodzie GTD polega na pogrupowaniu zgromadzonych i przeanalizowanych informacji tak, żeby można było łatwo do nich wrócić. Najprostszy podział listy spraw wymagających działania to :
    • Projekty – tu jak sama nazwa wskazuje lądują projekty
    • Najbliższe działania – to działania, które muszą być podjęte jak najszybciej
    • Oczekiwane – tu znajdą się te sprawy, co do których oczekujesz na jakąś odpowiedź, informację od innych.
    • Kalendarz – do kalendarza trafiają tylko działania, które musisz wykonać w konkretnym dniu lub czasie.

4. REFLECT

Recenzuj tygodniowo i miesięcznie- sprawdzaj.

Regularnie przeglądaj. Przeglądaj swoje listy tak często jak to konieczne abyś mógł określić czym zająć się w pierwszej kolejności. Rób przegląd tygodniowy, aby posprzątać, zaktualizować swoje listy i oczyścić umysł.

  • Przeglądanie Samo zebranie i posortowanie wszystkich spraw nic Ci nie da jeżeli nie będziesz tych informacji regularnie przeglądał. Podczas przeglądu aktualizujesz zapisane informacje i wybierasz to co wypadałoby zrobić dopisując działania na odpowiednie listy.

5. ENGAGE

Zrób tą rzeczy, przeglądaj listę.

Podejmij decyzję, w co się zaangażujesz. Wykorzystaj swój system tak, abyś podejmował działanie z pewnością, że jest ono najbardziej odpowiednie w danym momencie.

  • Realizacja
Scroll to Top